Veelgestelde vragen

Ben je van plan voor het eerst een contract af te sluiten bij een internetprovider? Of ben je van plan over te stappen van je huidige internetprovider naar een andere? Dan komen er waarschijnlijk een hoop vragen op je af.

We doen ons best je zo goed mogelijk te helpen door al je vragen te beantwoorden. Om je zo snel en zo goed mogelijk te helpen, vindt je hier een overzicht van veel gestelde vragen rondom internet, TV en bellen en internetproviders vergelijken.

Internet algemeen

Breedband internet is een verzamel term van manieren waarop je met je telecom device een super snelle verbinding kunt maken met het internet netwerk. Denk hierbij aan: kabel, glasvezel en (A/V)DSL.

Waarom heet het breedband? Het woord ‘breed’ verwijst naar de hoeveelheid data die tegelijkertijd kan worden ge-upload en gedownload. Breedband internet wordt uitgedrukt in het aantal kilobytes (Kbit/s) of in megabytes (Mbit/s). De download- en upload snelheid van je internetverbinding bepalen dus uiteindelijk hoe snel je verbinding is.

Een breedbandverbinding heeft een minimale downloadsnelheid van 256 Kbit/s.

Internet snelheid

Met een speedtest bereken je de download- en upload snelheid van je internetverbinding. Kortom: hoe snel kan ik bestanden van het internet binnenhalen op mijn device en hoe snel kan ik bestanden op het internet zetten, zoals een foto of filmpje?

Een speedtest wordt uitgevoerd via een testbestand. Je hoeft niets te installeren of downloaden van het internet alvorens een speedtest te kunnen doen.

Het resultaat van de speedtest is het gemiddelde van je pieksnelheden en internetsnelheid gemeten over 30 metingen. Waarom een gemiddelde? Hierin is rekening gehouden met afwijkingen zoals de opstarttijd van de speedtest zelf. Het resultaat wordt uitgedrukt als de hoogst gehaalde download- en upload snelheid. Dit is de snelheid van je internetverbinding.

Alles-in-1 pakketten

Het nieuwe Voice over Internet Protocol (VoIP) bellen wint anno 2017 behoorlijk aan terrein. Wanneer je belt via je internetverbinding, wordt je telefoonverbinding door je provider ‘gehost’.

VoIP bellen is mogelijk via:

  • Telefoon naar telefoon
  • Computer naar telefoon
  • Computer naar computer

Om te kunnen bellen via internet dien je wel aangesloten te zijn bij een VoIP service provider. Dit is een andere dan je provider van internet (TV en telefonie).

Bellen via VoIP kan je helpen geld te besparen op je abonnementskosten op twee manieren:
Je belkosten zijn lager dan bij het gebruik van een vaste telefoon. Omdat je via internet belt, maak je geen extra gesprekskosten. Hierdoor betaal je minder abonnementskosten zonder vaste telefonie.

Bovendien heb je hebt niet langer een vaste telefoonlijn nodig (alleen een telefoonnummer dat je van je VoIP providers krijgt).

Er zit echter een risico aan VoIP bellen: Je zult altijd een stabiele internetverbinding moeten hebben. VoIP bellen is erg gevoelig voor een zwak signaal. Met name wanneer je belt over een grote afstand (intercontinentaal) kan het signaal erg zwak zijn waardoor het gesprek seconden vertraging oploopt, krakerig wordt of zelfs kan wegvallen.

Een overweging kan daarom zijn om wél je vaste telefoonaansluiting te behouden en je abonnement te wijzigen naar ‘betalen per gesprek’.

Zo kun je altijd kiezen of je VoIP wil bellen. En als dat niet lukt, kun je alsnog  bellen met een vaste telefoon zonder dat je maandelijks een hoger bedrag betaalt voor ‘onbeperkt’ bellen. Je betaalt dan standaard een lager abonnementsbedrag met daarbovenop gesprekskosten.

Internet en TV

Interactieve TV duidt op de interactie tussen jou en de informatie die je op TV ziet. Voorbeelden van interactieve TV zijn wanneer je de TV bedient met je afstandsbediening, smartphone of tablet, zoals een aflevering pauzeren of verder- en terug spoelen. Andere voorbeelden zijn een gemist programma terugkijken, een film huren via je TV of het opnemen van series en films.

Voor interactieve TV heb je een decoder nodig en een internetverbinding.

Kabel

Wanneer je kabelinternet afneemt kunnen een aantal zaken de snelheid van je internet beïnvloeden.

De kwaliteit van je coax kabel is belangrijk als de eerste ingang van het internet signaal in huis. Het is niet zo dat wanneer een coax kabel eenmaal ligt, je hier nooit meer omkijken naar hebt. Ook een coax kabel, net als alle andere signaal kabels, vermindert in de loop der jaren in kwaliteit. Hoe komt dat?

Een coaxkabel zet uit en krimpt weer onder schommelingen in temperatuur en vochtigheidsgraad, omdat deze gevoelig is voor temperatuur en luchtvochtigheid. Het is een onvermijdelijk effect dat het kunststof omhulsel van de bedrading op den duur aangetast raakt door het krimpen en uitzetten. Hierdoor kan vocht de kans krijgen om de kabel binnen te dringen via minieme openingen in het kunststof. Het gevolg daarvan is dat de kabel kan gaan roesten en storingen geeft in je internetsignaal.

DSL internet (ADSL/VDSL)

ADSL en VDSL zijn beide vormen van Digital Subscriber Line (DSL). Dit is de verbinding – de koperen lijn - tussen jouw telefoonaansluiting in huis en de telefooncentrale die jouw signaal levert.

Met VDSL is men minder bekend dan met ADSL. VDSL is kortgezegd de opvolger van ADSL en ADSL2+ en is een snellere variant en daarom ook iets duurder.

Desalniettemin is KPN de afgelopen jaren bezig geweest met het verbeteren van het ADSL netwerk zelf waardoor het leveren van sneller internet over het ADSL netwerk mogelijk is.

Wat betekent dit voor mij? Je kunt met VDSL sneller uploaden en downloaden dan via een ADSL verbinding.

Glasvezel

Het glasvezelnetwerk is nog niet overal in Nederland uitgerold. De verwachting is dat het enkele jaren gaat duren voordat heel Nederland kan aansluiten op glasvezel. Omdat het een dure operatie is, wordt steeds gekeken waar de vraag naar glasvezel het grootst is. Daar gaat als eerste de schop de grond in.

Via de postcodecheck kun je zien of glasvezel al in jouw regio verkrijgbaar is. Wil je weten wanneer in jouw gemeente glasvezel wordt aangelegd? Dit kun je opvragen bij je gemeente.

Overstappen en abonnement afsluiten

Heb je via internetproviders-vergelijken een internetcontract afgesloten bij een provider en heb je toch je twijfels? Geen probleem. Je hebt wettelijk veertien dagen bedenktijd, ofwel afkoeltijd. Deze termijn geeft je de gelegenheid na te denken over je keuze en eventueel kosteloos af te zien van het contract zonder opgaaf van redenen.

Heb ik altijd bedenktijd als ik iets koop? Iedereen die via internet iets koopt of een contract afsluit – en dus een koop op afstand doet - heeft een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Voorheen was dit zeven dagen.

Besluit je toch af te zien van het abonnement? Neem dan contact op met de provider bij wie je het contract hebt afgesloten.

Internet thuis afsluiten

In veel gevallen is het goed mogelijk om zelf je internet installatie te regelen thuis. Veel goedkopere ADSL abonnementen komen met een ‘doe-het-zelf pakket’ en een handleiding, zoals bij Tele2 en Vodafone.

Heb je een glasvezel abonnement? Dan wordt in bijna alle gevallen verplicht een monteur meegestuurd met het installatiepakket. Glasvezel bestaat in tegenstelling tot ADSL en (coax)kabel uit een meer gecompliceerde techniek, waardoor een monteur met specialistische kennis wenselijk is. Dit kan ook het geval zijn bij de installatie van een (coax)kabel verbinding, wanneer de aansluiting op een lastige plek in huis zit, wat bij veel oudere woningen nog wel eens zo is.

Lukt het je niet om zelf de installatie van je internet te regelen? Dan kun je altijd bellen met klantenservice van je provider. Die zullen je graag helpen je stap voor stap door het installatieproces te begeleiden.

Mocht telefonische hulp er onverhoopt ook niet toe leiden dat je internet thuis aan de praat krijgt? Dan kun je bij je provider vragen om een monteur, die de installatie verder voor je regelt.

Wi-Fi verbinding

Of je device verbinding kan maken op het draadloze netwerk thuis ligt eraan of deze een ingebouwde draadloze netwerkkaart heeft. De meeste laptops worden tegenwoordig standaard voorzien van een draadloze netwerkkaart. Veel (oudere) desktops hebben echter geen ingebouwde netwerkkaart. Heeft je desktop een ingebouwde netwerkkaart? Dan is dit is te herkennen aan een antenne die uitsteekt uit je computerkast.

Indien je PC geen ingebouwde netwerkkaart heeft kun je deze alsnog aanschaffen en (laten) bevestigen.

Een andere, en vaak makkelijkere optie is om een portable wifi USB adapter in vorm van USB stick te gebruiken in een lege USB poort van bijv. je laptop of PC. Zodra je device de ontvanger herkent, kun je vaak de drivers automatisch installeren. Werkt dit niet, gebruik dan de installatie CD van de fabrikant.

Een derde optie is het gebruiken van een zogenaamde ‘dongle’. Dit is ook een plugin voor een USB poort.

Smartphones en tablets zijn Wifi-ready apparaten en kunnen meteen verbinding maken met een draadloos netwerk.

Staat je vraag er onverhoopt niet tussen? We helpen je graag verder.

Door jouw vraag aan ons door te geven kunnen we onze website dagelijks iets beter maken. Dit kun je doen door een email te sturen naar info@internetproviders-vergelijken.nl

Natuurlijk geven we je dan meteen antwoord op je vraag!