Alles in 1

Moet ik vaste telefonie nemen?

Het nieuwe Voice over Internet Protocol (VoIP) bellen wint anno 2017 behoorlijk aan terrein. Wanneer je belt via je internetverbinding, wordt je telefoonverbinding door je provider ‘gehost’. Om te kunnen bellen via internet dien je wel aangesloten te zijn bij een VoIP service provider. Dit is een andere dan je internet provider.

Bellen via VoIP kan je helpen geld te besparen op je abonnementskosten. Je belkosten zijn namelijk lager dan bij het gebruik van een vaste telefoon. En omdat je via internet belt, maak je geen extra gesprekskosten. Hierdoor betaal je minder abonnementskosten zonder vaste telefonie. Bovendien heb je hebt niet langer een vaste telefoonlijn nodig.

Maar er zit wel een risico aan VoIP bellen: je zult altijd een stabiele internetverbinding moeten hebben. VoIP bellen is erg gevoelig voor een zwak signaal. Met name wanneer je belt over een grote afstand (intercontinentaal) kan het signaal erg zwak zijn waardoor het gesprek seconden vertraging oploopt, krakerig wordt of zelfs kan wegvallen.

Een overweging kan daarom zijn om wél je vaste telefoonaansluiting te behouden en je abonnement te wijzigen naar ‘betalen per gesprek’. Zo kun je altijd kiezen of je VoIP wil bellen. En als dat niet lukt, kun je alsnog bellen met een vaste telefoon zonder dat je maandelijks een hoger bedrag betaalt voor ‘onbeperkt’ bellen. Je betaalt dan standaard een lager abonnementsbedrag met daarbovenop gesprekskosten.

Kan ik beter kiezen voor onbeperkt bellen of bellen per minuut?

Of je beter kunt kiezen voor onbeperkt bellen of bellen per minuut ligt aan je belgedrag.

Bel je vaker met je mobiele telefoon of VoIP, zoals via Skype of facetime? Dan kun je je vaste telefoonverbinding beter helemaal opzeggen (indien mogelijk bij je provider). Dit scheelt je al gauw zo’n 70 tot 120 euro per jaar aan abonnementskosten, afhankelijk van of je een onbeperkt bellen abonnement hebt of betaalt per gesprek.

Bij onbeperkt bellen zitten de gesprekskosten verrekend in het maandbedrag. Bij bellen per minuut of gesprek komen de gesprekskosten bovenop het maandbedrag. Je maandbedrag ligt hiermee lager. Als je maar weinig belt is deze abonnementsvorm goedkoper. Bel je echter vrij veel, dan kun je beter af zijn met onbeperkt bellen.

Wat is het verschil tussen triple play en quad play?

Triple – en quad play zijn allebei vormen van alles-in-1-paketten. Bij een triple play pakket (3-1) zit inbegrepen: internet, vaste telefonie en TV. Een quad play, ofwel 4-in-1 pakket bevat naast internet, vaste telefonie en TV ook mobiele telefonie.

Voordelen van quad play zijn dat alle administratie van je telecom diensten bij één provider liggen. Daarnaast kun je ook aantrekkelijke kortingen meepakken wanneer je al je telecom zaken regelt bij dezelfde provider.

Een risico is echter dat wanneer er een storing is bij je provider, je van geen van de diensten gebruik kunt maken. Vervelend dus als je helemaal niet meer kunt bellen.

Of je moet kiezen voor triple- of quad play, zal in de meeste gevallen beslist worden door de totaalkosten van zo’n pakket in vergelijking met je huidige kosten. Kijk daarom wat je kwijt bent aan mobiele telefonie bij je huidige provider en aan internet, TV en vaste telefonie. Voor sommigen zal hierdoor de wijzer uitslaan naar triple play, voor anderen naar quad play.

Alles in 1 vergelijken